Ga je binnenkort een nieuwe fiets kopen, dan is het aan te raden om van tevoren een bikefitting te doen. Als je regelmatig klachten hebt tijdens het fietsen of vaak tintelende vingers krijgt gedurende een toertocht, is het zeker goed om een fietsmeting te overwegen.

Wat is een bikefitting?

Bij een bikefitting wordt er gekeken naar de beste positie voor jou op de fiets. Iedereen heeft een eigen lichaamshouding en op een fiets is dit niet anders. Je hebt een persoonlijke fietspositie die natuurlijk aanvoelt. De ideale fietspositie is afhankelijk van het type fietser dat je bent. Een competitieve renner heeft een andere houding op de fiets, dan een sportieve recreant. Per fietstype zijn er ook verschillen. Het frame van een mountainbike is anders dan van een racefiets en een citybike.
Tijdens een bikefitting wordt er onder meer gekeken naar zadelhoogte, cranklengte en de afstand van het stuur ten opzichte van het zadel.

Waarom is het belangrijk om een bikefitting te doen?

Fietsen en mountainbiken is leuk om te doen en moet ook leuk blijven. Door een verkeerde afstelling kan een trainingsrit als pijnlijk worden ervaren, omdat je te maken krijgt met bijvoorbeeld pijn in je onderrug of knieën. Een andere veel voorkomende klacht is zadelpijn. De pijn is onnodig en simpel te voorkomen. Een goede houding biedt comfort tijdens het fietsen wat uiteraard je prestaties weer ten goede komt.

Wat wordt er gemeten en afgesteld?

Er zijn een aantal punten waarnaar wordt gekeken tijdens de fietsmeting om je een ideale en comfortabele positie te kunnen bieden.

1. Lichaamslengte

Het eerste waarnaar wordt gekeken is de totale lengte van de fietser. De 360 scanner van IDMatch Bikelab kijkt naar de natuurlijke houding en meet zo altijd de volledige lengte, zonder een foutmarge van een onnatuurlijke strekking.

2. Postuur van het lichaam

Elke lichaam is anders. De een is heel tenger en de ander is super breed en dan heb je nog alle posturen die er tussenvallen. Door dit te meten in een spreidstand, weet de scanner de breedte van het lichaam.

3. Binnen beenlengte

Het systeem meet de binnen beenlengte om zo de lengte van de crank en de hoogte van het zadel te kunnen bepalen.

4. Afstand zitbotten

Wanneer je op het zadel zit, steun je op de twee zitbotjes onderin je bekken. Zij zijn bepalend voor de breedte van je zadel. Met een te smal zadel schuif je veel over het zadel en gaan de zitbotten langs het zadel. Een te breed zadel zorgt er weer voor dat je bovenbenen tegen het zadel schuren.

5. Flexibiliteit van de onderrug

De flexibiliteit van de onderrug heeft invloed op de hoogte van het stuur en het zadel. Iemand die leniger is kan een meer aerodynamische houding aannemen waar een andere eerder rechtop zit.

6. Voeten

De voeten vertalen de kracht uit je benen naar beweging en snelheid. Tijdens de bike fit wordt er gekeken naar de lengte van de voeten, de breedte en de positie van de bal van de voet. Met deze gegevens kunnen we de juiste schoenen en schoenplaatjes aanbevelen en deze perfect voor je afstellen.

7. Fietshouding

Je schoenplaatjes zijn perfect afgesteld. Je weet welk zadeltype je nodig hebt en wat de breedte van je stuur moet zijn. Het statische deel van de bike fitting zit erop. Na de statische metingen en scans, komt het leukste deel van de fietsmeting: het fietsen! Een speciaal ontworpen fiets wordt geprepareerd met de accessoires die het beste bij jou passen, waarna je in het zadel kan. Terwijl jij lekker de pedalen rond trapt, kijkt de scan naar je houding op de fiets. Het systeem corrigeert de zadelhoogte, stuurhoogte en afstand van de stuurpen tot het zadel, zodat je knieën de ideale hoek krijgen. En dit allemaal zonder dat je hoeft af te stappen! Als de Bikefitter iets opvalt of als je zelf een specifieke wens of lichamelijke klacht hebt, kan de Bikefitter dit noteren en hier rekening mee houden.

Binnen een mum van tijd weet je: jouw framemaat, ideale zadeltype, type stuur, de juiste afstelling van de schoenplaatjes en alle afstellingen voor je fiets. Nu is het tijd om je fiets optimaal af te stellen en kun jij zorgeloos je kilometers maken.